Wijzigingen in brandstoftransitieverplicht: verlaging verplichting zee- en binnenvaart, subverplichting directe inzet RFNBOs

Staatssecretaris Thierry Aartsen heeft op 10 december een brief naar de kamer gestuurd waarin hij de verandering aankondigde met betrekking tot de implementatie van de RED III in Nederland. Hij kondigt in deze brief 2 belangrijke verandering aan:

1. Verlaging verplichtingen zee- en binnenvaart

Nederland heeft een afspraak via een memorandum of understanding (MoU) met de Belgische regering over het niveau van de verplichting voor de binnenvaart- en zeevaartsector. De implementatie van RED III in België loopt echter mogelijk vertraging op. Daarom heeft de minister besloten om de verplichting voor deze sectoren voor 2026 te verlagen. In de jaren 2027-2030 zullen de verplichtingen voor deze sectoren iets hoger worden om misgelopen emissiereductie uit 2026 te compenseren.

2. Subverplichting directe inzet RFNBO

Daarnaast werd ook aangekondigd dat de subdoelstelling voor RFNBO op het land zal worden verhoogd en dat er een sub-subdoelstelling zal worden opgelegd voor de directe inzet van RFNBO's (dus niet via de raffinageroute) om investeringen in e-brandstoffen en waterstofinfrastructuur te beschermen.

De volledige brief is hier te vinden.