Naar campagne home
*
Er wordt vaak gedacht dat de luchtvaart over 10 jaar compleet op elektriciteit en waterstof zal vliegen. Alleen voor korte, regionale vluchten met weinig passagiers is dit haalbaar. Voor de medium tot langeafstandsvluchten (60-150+ minuten) met meerdere plaatsen zal direct gebruik van waterstof echter pas ná 2040 een rol gaan spelen. En zelfs dan zal het gaan om een hybride vorm van waterstof in combinatie met duurzame vliegtuigbrandstoffen. Ondertussen is de realiteit dat 73% van alle CO2-uitstoot van het wereldwijde vliegverkeer momenteel komt van medium en langeafstandsvluchten. Willen we de CO2 uitstoot van luchtvaart dus ook voor 2040 al flink verminderen, dan zullen we duurzame vliegtuigbrandstoffen moeten gebruiken, gemaakt van restmaterialen of afgevangen CO2. Deze kunnen, tot de technische beperkingen van waterstof en elektrisch zijn opgelost, de CO2 uitstoot al drastisch verminderen.
2%
van het energiegebruik van de Nederlandse luchtvaart in 2030 is naar verwachting afkomstig van duurzame energiedragers. Dat terwijl het 14% zou moeten zijn volgens de Duurzame Luchtvaartnota.

McKinsey (2020) Clean Skies for Tomorrow

lees meer

Waste-to-chemical project in Rotterdam becomes a Waste-to-Jetfuel project

lees meer

SkyNRG and LanzaTech team up in building Europe’s first of its kind Alcohol-to-Jet production plant

lees meer

lees meer